Koivulahden kirkko

Koivulahdentie 7, 66530 Koivulahti

Alkuperäisessä muodossaan Koivulahden kirkko oli omalaatuinen pitkäkirkon ja monikulmaisen kuorin yhdistelmä. Kirkko on rakennettu vuosina 1691-93. Rakennusmestarina toimi koivulahtelainen Hans Larsson Qweflander. Kirkko on kahdeksansivuisine runkohuoneineen taidehistoriallisesti erikoinen kirkkotyyppi ja rakennustyypin vanhin edustaja Suomessa. V. 1794-95 laajennuksessa Koivulahden kirkko muutettiin ristikirkoksi. Laajennus oli kappalainen Wilhelm Granlundin piirtämä.

Koivulahden kirkossa pidetään Mustasaaren suomalaisen seurakunnan jumalanpalveluksia hiljaisella viikolla sekä joulun aikaan ja kirkollisia toimituksia.

Kirkon varaukset ja suomalaisen seurakunnan papin ja kanttorin varaukset toimituksiin: Mustasaaren suomalainen seurakunta puh. 044 595 9278/ kirkkoherranvirasto. Katso aukioloajat Info ja asiointi -kohdasta.