Mielen hyvinvointi on tasapainoa

Ihmisessä mieli, keho ja elämäntilanne kietoutuvat toisiinsa. Jos keho voi huonosti, ei mielikään voi hyvin, ja päinvastoin. Vaikeassa elämäntilanteessa kuormittuvat sekä keho että mieli.

Hyvinvointi on hyvän elämäntavan sivutuote. Henkistä hyvinvointia voi edistää jokapäiväisillä valinnoilla, joista vähitellen kasvaa hyvä tapa elää.

Riittävä uni ja lepo on kaiken perusta. Säännöllinen liikunta ja ulkona luonnossa kulkeminen tukevat jaksamista. Sopiva määrä monipuolista ruokaa hoitaa kehoa.

Kodin siistiksi ja kauniiksi laittaminen virkistää mieltä. Hyvä harrastus voi auttaa uppoutumaan johonkin myönteiseen. Kun keksii jotain, millä voi nähdä vaivaa yhteisen hyvän eteen, huomaa itsekin voivansa paremmin.

Itseensä kannattaa suhtautua armollisesti. Liikaa kiireisyyttä voi vähentää, ja rennosti ottamista voi harjoitella. Rukous, mietiskely tai saunominen auttaa keskittymään olennaiseen.

Mikä auttaisi nyt?

Aina ei jaksa yksin. Silloin voi soittaa tai käydä tapaamassa ystävää. Luotettavalle ihmiselle voi kertoa ajatuksista ja tunteista. Voit myös soittaa tai chatata Kirkon keskusteluapuun, tai ottaa yhteyttä oman seurakunnan pappiin tai diakoniin.

Hyvä ensiapu huolien keskellä on se, että istuu alas ja hengittää syvään ja rauhallisesti. Jumala näkee minut tässä ja nyt. Hänelle minäkin olen tärkeä. Hänen käsissään olen joka tapauksessa. Jumalan huolenpitoon voi luottaa.

Joskus tuntuu siltä, että kaikki menee pieleen. Mutta pian toivo nousee. Älä jää yksin, sillä yksinäisyydessä näköalat kapenevat.

Kun mielenterveys järkkyy

saat tukea ja apua oman seurakuntasi työntekijöiden lisäksi oman kuntasi terveyskeskuksesta. Voit myös etsiä tietoa verkosta:

https://www.mielenterveystalo.fi/aikuiset/Pages/default.aspx

https://mieli.fi/fi