Kaste

" Herra, sinä olet luonut minut sisintäni myöten....

Minä olen ihme, suuri ihme ja kiitän sinua siitä." (Ps 139)

Seurakunta iloitsee perheenne uudesta tulokkaasta. Kasteessa hänet liitetään maailmanlaajuisen kristillisen kirkon ja oman kotiseurakuntansa jäseneksi. Pienokaisestanne tulee Jeesuksen opetuslapsi. Kasteen perustana on Jeesuksen antama kastekäsky. (Matt. 28:18-20) Kaste on Jumalan lahja, joka kantaa läpi koko elämä. Kastetilaisuudessa pienokaisen puolesta rukoillaan. Jumala kutsuu hänet nimeltä omakseen sillä nimellä, jonka vanhemmat valitsevat lapselleen.

"Näin sanoo Herra, joka sinut loi:

- Älä pelkää. Minä olen lunastanut sinut. Minä olen sinut nimeltä kutsunut, sinä olet minun. (Jes.43:1)

Kaste voidaan pitää kodissa, kirkossa tai jossakin muussa sopivassa tilassa. Myös jumalanpalveluksen sisällä voidaan kaste toimittaa - näin korostuu seurakuntaan tervetulleeksi toivottaminen.  Ajankohta, kastepaikka ja pappi on varattavissa kirkkoherranvirastosta. Kastetilaisuuden järjestäminen seurakunnan tiloissa on maksutonta seurakunnan jäsenille. Kahvituksen tiloista peritään erillinen maksu. Seurakunnalta voi tarvittaessa lainata kastemekon Sepänkylän kirkossa ja Mustasaaren kirkossa toimitettaviin kasteisiin.

Kasteen valmistelu

Kastepapin ja vanhempien yhteinen tapaaminen järjestetään ennen kastepäivää, yleensä kastetta edeltävällä viikolla. Vahemmat ja pappi tapaavat ja tutustuvat sekä keskustelevat yhdessä kastepäivään liittyvistä käytännön toimista ja periaatteista. Keskustelussa käydään läpi myös kastejuhlan kulku ja täytetään lasta koskeva rekisteröimislomake ja kummien henkilötiedot.

Kastetoimituksen sisältö

Toimituksesta voi tehdä oman näköisensä. Kummit ja vanhemmat voivat halutessaan lukea raamatunkohtia ja rukoilla lapsen puolesta.

Kasteen jälkeen

Kaste ilmoitetaan kirkossa seuraavan viikon sunnuntaina klo 10 alkavassa jumalanpalveluksessa. Silloin rukoillaan lapsen ja koko perheen puolesta. Kastettua seurakunnan jäsentä kutsutaan perheineen seurakunnan yhteyteen. Voitte osallistua seurakunnan toimintaan, perhekerhoihin ja seurakunnan monipuoliseen elämään.

Toimituksen peruskaava:

* Virsi

Alkusiunaus

Johdantosanat

Kysymykset vanhemmille ja kummeille tai kehotus (lapsen nimi, lupa kastaa, kristillinen kasvatus)

Ristinmerkki

Rukous lapsen puolesta

Raamatunluku (Mark.10:13-16, lasten evankeliumi, esim. kummi voi lukea)

Papin puhe ja kastekäsky (Matt.28:18-20)

Uskontunnustus

Kaste ja kastetun siunaus apostolisella siunauksella

Kastekynttilän sytytys

Yhteinen esirukous  (kummit, vanhemmat, sisarukset ja isovanhemmat voivat osallistua)

Isä meidän

Herran Siunaus

* Virsi

Kummius on luottamustehtävä. Vanhemmat valitsevat lapselleen kummeiksi tärkeät aikuiset. Jokainen löytää oman tapansa olla kummi. Kastetulla lapsella tulee olla vähintään yksi kirkkoon kuuluva kummi.

Kummien valinta ja tehtävät

Lapsikaste on luterilaisessa kirkossa tavallisin tapa liittyä kirkon jäseneksi, mutta kasteelle voit tulla minkä ikäisenä tahansa.

Luterilainen kirkko kastaa kaikenikäisiä

Ristiäiset voidaan järjestää kirkossa, kotona tai muussa sopivassa paikassa. Lapsen tai aikuisen voi kastaa myös jumalanpalveluksen yhteydessä. Papin kanssa käydään ennen ristiäisiä kastekeskustelu, jonka aikana sovitaan ristiäisiin liittyvistä asioista. Seurakunnat varmistavat lapsen nimen laillisuuden, joten nimi tulee ilmoittaa seurakunnalle hyvissa ajoin, esimerkiksi juuri kastekeskustelun yhteydessä.

Ristiäisten järjestäminen

Kastetilaisuuden kulku vaihtelee sen mukaan, minkä ikäinen kastettava on. Usein kaste tapahtuu muutaman kuukauden kuluessa lapsen syntymästä. Kasteessa lapsi liitetään nimeltä kutsuen kristilliseen uskoon ja seurakunnan jäseneksi.

Ristiäisten kulku

YouTube-video